Nog 3 nachtjes slapen..

16 augustus 2018 - Alphen, Nederland

Het aftellen is begonnen. Ik bereid me voor op de laatste dagen met mijn familie en vrienden, een vier maanden durende studie in Zuid-Korea en een rondreis door China. Vooral die laatste twee bezorgen mijn nogal wat hoofdpijn tijdens het inpakken. Gelukkig is het weer niet zó

wisselvallig als in Mexico, waar ik mij toen op vier verschillende seizoenen moest voorbereiden. Nu kan ik vooral veel koud verwachten wanneer de wintermaanden vorderen. Het weer in Korea is extremer vergeleken het Nederlandse weer. Zo ligt deze week de verwachte temperatuur rond de 35ºC, terwijl deze in de wintermaanden kan dalen tot wel -20 ºC.

Verder heb ik tijdens het voorbereidingstraject niet veel problemen ervaren. Rond maart werden de inschrijvingsformulieren van Avans Hogeschool naar de desbetreffende buitenlandse universiteit verstuurd. In tegenstelling tot M

exico had ik verwacht dat ik snel bevestiging zou krijgen vanuit Korea. Maar antwoord liet toch nog lang op zich wachten. Hierdoor werd de zoektocht naar een vliegticket en de aanvraag voor het visum maar uitgesteld. Begin juni kreeg ik het verlossende mailtje: ik was officieel aangenomen en kon eindelijk mijn vertrek én verblijf gaan regelen.

Konkuk University had een nieuw systeem ingesteld voor exchange students om het visumproces te kunnen versnellen. Dit hield in dat je je online kon inschrijv

en voor e-visa die dan ‘direct’ door Koreaanse autoriteiten goedgekeurd zou worden. Helaas, duurde dit ook langer dan verwacht, waardoor ik eind juli pas mijn definitieve visum aan kon vragen in Den Haag. De Koreaanse ambassade had mij gelukkig al verzekerd dat deze binnen een week klaar zou zijn.

Nu beginnen de zenuwen toch steeds meer op te spelen. Vragen zoals: “Waar slaap ik nou precies?” en “Deel ik mijn kamer met iemand, zo wie?” komen dagelijks naar voren. Zo heb ik mij al succesvol ingeschreven voor een dorm op de campus van de universiteit, maar ik heb nog geen idee met wie ik op een kamer lig en hoe mijn kamer er uitziet.

Daarnaast is mijn vakkenpakket nog niet volledig samengesteld. Het is niet zoals in Nederland waar er voor één bepaalde richting wordt gekozen en je eigenlijk geen idee hebt welke vakken je zult krijgen. Aan de Koreaanse universiteit heb je de mogelijkheid verschillende vakken van elke bachelor te kiezen. Natuurlijk wil ik niet te veel afwijken van mijn eigen bachelor, maar ik zou zelfs natuurkundig of technisch gerelateerde vakken kunnen kiezen. Er zijn in totaal vier online registratiemomenten die om 09.30 uur Koreaanse tijd plaatsvinden (02.30 uur Nederlandse tijd). Om er een schepje bovenop te gooien is de website van de universiteit volledig in het Koreaans. Aangezien hier geen touw aan vast te knopen is, kregen we een handleiding in het Engels met de betekenis per woord en een stappenplan. Per registratiemoment heeft elk vak een bepaalde quota aan aanmeldingen, die enorme paniek veroorzaakt onder alle studenten. Stel je voor dat er uiteindelijk toch geen vakken over zijn en dat ik uiteindelijk opgescheept zit met een vak als cellular biochemistry. Tot nu toe heb ik mij voor vier van de zes vakken in kunnen schrijven en heb ik nog één kans voor de overige vakken.