Nieuw avontuur

5 augustus 2018 - Alphen, Nederland

Lieve familie, vrienden en andere geïnteresseerden. Een nieuw avontuur en een nieuw land staan alweer op mij te wachten. Op 19 augustus vertrek ik voor vier maanden naar Zuid-Korea om te studeren aan Konkuk University in Seoul. En als ik dan toch in de buurt ben, kan ik net zo goed een maandje China er aan vast plakken ;)

Zelfs na mijn vorige avontuur in Mexico, blijf ik het toch spannend vinden. Zuid-Korea is een nog volledig onbekend land met een onbekende taal en cultuur voor mij. Vooral de taal en communicatie baren mij deels zorgen. Wat natuurlijk volkomen normaal, maar ook onnodig is, aangezien ik in de hoofdstad zal wonen en omringd zal zijn door met name internationale studenten die hetzelfde doormaken. Daarnaast worden alle lessen in het Engels gegeven. Dus al deze spanning is hartstikke gezond en daarom neem ik ook graag de uitdaging aan!

Sinds ik terug ben van mijn vorige avontuur in Mexico, ben ik de maanden al langzaam gaan aftellen voordat ik weer op pad mocht gaan. Langzamerhand begin ik ook te merken dat Nederland steeds minder als thuis begint te voelen. Ik voel me vaak alleen en kan niet bij veel mensen terecht. Het buitenland is voor mij een toevluchtsoord, waar ik gelukkig veel gebruik van kan maken door de mogelijkheden die mijn opleiding International Business ad Languages biedt. Hier maak ik de kans om nieuwe mensen te leren kennen over de hele wereld, waarmee ik nieuwe ervaringen kan delen.

Maar hoe kom ik nu weer bij Zuid-Korea? Eerlijk gezegd.. geen idee. Ik wilde heel graag buiten Europa studeren en het liefst in een voor mij nog onbekend land. Zo kwam ik erachter dat Avans Hogeschool enkele partnerscholen in Zuid-Korea heeft. In Mexico heb ik mij vijf maanden lang bezig gehouden met een exportplan richting Zuid-Korea, waardoor ik er al enkele informatie over het land had verworven. Daarnaast had ik sinds afgelopen semester een Zuid-Koreaans meisje in mijn werkgroep zitten. Vanaf toen begon ik mij wel erg te interesseren voor de cultuur, het dagelijkse leven en de gewoonten van het land.

Na Mexico ben ik veel veranderd; ik ben als individu sterker geworden, geniet meer van het leven en heb minder zorgen (wat ook aan de rommel in mijn slaapkamer te zien is), maar ben ook meer naar mijn familie toe gegroeid. Ik verwacht dat Zuid-Korea een nog grotere impact op mijn leven zal hebben.

1. Lara:
    14 augustus 2018