Pretty girls and pretty boys

12 oktober 2018 - Seoul, Zuid-Korea

Bloempotkapsels, geknipte pony’s met krulspelden, rode lippen en ronde brillen; dit is hoe ik een stereotype Koreaan zou beschrijven. Koreanen vinden uiterlijk over het algemeen erg belangrijk. Voor ze de deur uit gaan, staan ze vele uren voor de spiegel. Ook wanneer je rond lunchtijd de toiletten bezoekt, staat deze vol met Koreanen die hun tanden poetsen of hun make-up en haar bijwerken.

Wanneer je aan een Koreaans man of vrouw denkt, denk je toch al gauw aan hun schattige imago. Het welbekende peace-teken dat op elke foto verschijnt, mag ook niet ontbreken. Dit gedrag heeft zelfs een naam gekregen in Korea, genaamd: aegyo. Dit wordt met name door meisjes/vrouwen gedaan die zich overdreven schattig of onschuldig gedragen tegenover hun verkering of echtgenoot. Hierbij wordt baby talk zelfs bijna als normaal beschouwd, maar ook komen er verschillende handgebaren aan te pas. Eén van de bekendste ‘schattigste’ handgebaren is wanneer een persoon zijn vuisten balt en deze met een op-en-neergaande beweging tegen de wangen aan zet (zoals wij eigenlijk het werkwoord ‘huilen’ uitbeelden). Dit heb ik zelfs op straat meegemaakt toen een jonge Koreaan één van mijn vriendinnen voor zich wilde winnen. Toch niet erg mannelijk zou je zeggen?

Mannelijk kun je Koreanen zeker niet noemen. Het liefst willen de Koreaanse vrouwen een man zo slank en plat mogelijk zien, zonder baard en met een stoer, maar toch ook schattige uiterlijk. Zelf heb ik deze aparte combinatie nog nergens kunnen spotten. Een goed voorbeeld is K-pop boybands. Daarnaast gebruiken mannen veel cosmetische producten, zoals anti-aging crème, foundation en BB cream. Zuid-Korea is zelfs met 28% de grootste markt voor mannen cosmetica.

Naast dat er van Koreanen een hoge inzet en prestatievermogen verwacht wordt, geldt er ook een hoog schoonheidsideaal. Plastische chirurgie wordt niet enkel via advertenties in straten aangeboden, talloze advertenties vind je ook in metro’s terug. Zuid-Korea heeft zelf het hoogste aantal plastisch chirurgische behandelingen (per bevolkingshoofd) ter wereld. Vaak worden mondkapjes gedragen wanneer er een griep of verkoudheid heerst. Eén van de andere redenen is om een ingreep in het gezicht enigszins te verbergen. Een Koreaan zou een perfect persoon kenmerken met kenmerken, zoals dubbele oogleden, een V-line gezicht (oftewel: een puntige kin), een stralend wit gezicht en een lichaam zoals een colaflesje zonder te veel rondingen.

Qua kleding vind ik Koreanen erg stylish, waarbij ze vooral stoer gekleed gaan. Met oversized T-shirts die als jurken gedragen kunnen worden, hoodies en een pet op de kop gaan Koreanen de straat op. Hoe gewaagd de kledingstijl ook is, ze komen er allemaal goed mee weg. Misschien door de combinatie van het schattige imago die dit weet. Toch begint het sexappeal-niveau te stijgen, waarbij meiden erg korte rokjes het hele jaar door dragen. Maar blote schouders zijn toch wel not done.