Een dag in het Koreaanse studentenleven

12 november 2018 - Seoul, Zuid-Korea

Hoe een normale dag er voor mij uitziet in Korea? Niet zo bijzonder of verschillend als een dag in Nederland. Ik word wakker, eet een boterham, ga naar de les, koop een sandwich, ga sporten of doe boodschappen, koop een warme maaltijd, maak huiswerk of kijk een film op Netflix en ga naar bed. Maar een dag in het leven van een Koreaan ziet er toch iets anders uit.

Hoe het ochtendritueel er van een Koreaan uitziet, weet ik natuurlijk niet. Ze staan lang voor de spiegel en zien er altijd tip-top uit door de verwachte schoonheidsidealen. Vervolgens zijn de meeste Koreanen in de universiteitskantine te vinden voor een warme maaltijd, zoals noedels of rijst. Ongeveer 20% van de Koreaanse studenten komt te laat de les in. Dit is een aspect dat ik zeker niet had verwacht in Korea. Ik verwachtte dat Koreanen erg punctueel zouden zijn, met name door de hoge verwachtingsstandaarden.

Vervolgens spenderen Koreanen veel tijd op hun telefoon tijdens de les. De apps die wij in Nederland kennen, zijn niet allemaal zo populair in Korea. Ten eerste wordt er geen Whatsapp gebruikt, maar Kakaotalk. Dit is in principe hetzelfde concept als Whatsapp, maar hier kunnen, volgens mij, ook betalingen mee gedaan worden. Daarnaast zijn Instagram en Facebook populaire apps. Alhoewel Google in een zekere mate gebruikt wordt, werkt het niet optimaal. Ik heb vaak gehad dat ik mijn locatie via GoogleMaps deelde, maar dit vijf kilometer van mij vandaan lokaliseerde. Hierdoor heb ik vrienden, meerdere keren, naar de verkeerde locatie gestuurd. Ook geeft Google als zoekmachine niet het beste resultaat. Naver is daarentegen de zoekmachine die de Koreaanse markt domineert.

Na school zijn veel Koreanen in koffietentjes te vinden. Starbucks is de populairste koffieketen in Seoul met 284 vestigingen, wat ook het grootste aantal wereldwijd is (gevolgd door New York met 277 vestigingen). Het aanbod van koffieketens groeit razendsnel, doordat het een gemakkelijke plek is om vrienden te ontmoeten, maar ook om te daten. Het is dan ook een populaire locatie voor huisvrouwen en voor jongere stelletjes. Jonge Koreanen wonen vaak thuis totdat ze getrouwd zijn en daten meestal buitenshuis. Koffietentjes spelen hier slim op in door ‘romantische muziek’ te draaien. Maar door de overvloed van koffietentjes, zijn de prijzen erg hoog. Zo betaal je zo’n €4,- voor een simpel bakje koffie en zelfs €4,60 voor een kopje thee.

Koreanen zijn vaak tot laat in koffietentjes te vinden om te studeren. Rondom een drukkere periode, zoals een tentamenweek, kan een koffietentje nog tot 3 uur ’s nachts vol zitten met studerende Koreanen. De meeste koffietentjes zijn dan ook 24/7 open.

Koreanen eten niet erg laat voor Nederlandse begrippen. Rond 7 uur gaan de meeste op zoek naar een restaurant in de buurt of ze laten een maaltijd bezorgen. Korea heeft een erg collectivistische cultuur, wat betekent dat je Koreanen (bijna) nooit alleen zult zien eten. De gerechten die ze dan bestellen zijn altijd om te delen. Zelfs als ze naar een Italiaans restaurant gaan, verdelen ze de pasta’s over de tafel om van alles wat te kunnen proeven. Wat eigenlijk hartstikke slim is, aangezien een keuze van het menu vaak al lastig zat is.

Ik weet natuurlijk niet in details hoe een dag van een Koreaan er uitziet in details. Maar ik zie ze vaak nog tot laat in de avond over de gangen van de dormitory zwerven. Misschien is dat ook de reden waarom ze altijd later in de les verschijnen ;). Veel Koreanen duiken ’s avonds ook nog even de sportschool in, maar vrouwen zie je hier over het algemeen niet. Misschien toch de angst om mogelijk ‘gespierd’ er uit te kunnen zien, wat niet tot de ‘normale’ schoonheidsidealen behoort in Korea. De vrouwen die naar de sportschool gaan, wandelen op de loopband of staan enkele minuten te trillen op de trilplaat.